Nitrogen i stedet for almindelig luft i dækkene betyder, at det korrekte tryk forbliver i dækkene op til tre til fire gange så længe.
Gummi i dækket tjener som en membran, gennem hvilken luften langsomt lækker, hvorved trykket i dækket gradvist bliver for lavt. Takket være at nitrogenmolekylet har egenskaber, som adskiller sig fra oxygenmolekylet, lækker nitrogen ikke ud så hurtigt.
Øget sikkerhed, reduceret brændstofforbrug, øget levetid og forbedret miljø.
Et vedligeholdt og korrekt lufttryk betyder, at bilen kører lettere. Dette betyder igen, at bilen bruger mindre brændstof og udstøder mindre drivhusgas, kuldioxid. Med et korrekt stabilt tryk reduceres dækkets slitage, og dets levetid øges betydeligt. Korrekt dæktryk betyder forbedret vejgreb.. Bilen bliver lettere at håndtere i en kritisk situation, og bremselængden er kortere.
Den luft, der normalt pumpes ind i dæk, indeholder fugt. Når dækket skifter fra varmt til koldt, dannes der kondens på indersiden af dækket, og risikoen for korrosion på stål- og aluminiumfælge øges. Atter igen, dette påvirker også dækkets kvalitet. Nitrogen er tør og inaktiv, dvs. reagerer ikke med hverken dæk eller fælg.
Nitrogen i dæk er blevet mere og mere almindelig blandt transportselskaber i resten af Europa. Inden for luftfartsindustrien er nitrogen blevet brugt i lang tid, primært på grund af, at risikoen for et eksploderet dæk bliver reduceret. I mange havne skal køretøjer, der transporterer farligt gods bruge nitrogen, da det ikke tilfører oxygen, hvis en brand skulle udbryde. Takket være de specielle egenskaber er nitrogen også almindelig i racerløb, f.eks. Formel 1 og NASCAR.
Nitrogen fra AGA
AGA tilbyder nitrogen i adskillige forskellige former; i gasflasker, som flydende i en tank eller til egenproduktion on-site med en generator. Vi leverer også det nødvendige udstyr, en såkaldt nitrogen buggy, til at pumpe dækket til det ønskede tryk.